Gebruik Logo en beeldmerk
Mededelingen 0 replies 38 views
Admin
2 jaar
Hoi allen,
Van tijd tot tijd is er verwarring over het wel of niet mogen kopiëren / gebruik maken van het IOCH-beeldmerk. Het is negen van de 10 keer onwetendheid en vooral ook teleurstelling bij degene die wordt aangesproken. Immers, in hun enthousiasme en overtuiging het 'goed te bedoelen' met de club, worden ze ineens 'teruggefloten'. Wat je vervolgens ziet, is dat andere leden er keer-op-keer aanleiding in zien om ook hun ongenoegen te uiten.
Misschien goed om in dagelijkse taal, en vooral aan de hand van voorbeelden te illustreren hoe het in elkaar zit.
Wat je ook koopt, of waar je ook lid van bent, het geeft je niet automatisch het recht om de naam, het logo en / of woord/beeldmerk te mogen gebruiken:
- niet als je een Apple koopt
- niet als je een Harley Davidson koopt (of kleding van HD)
- niet als je een seizoenskaart van Ajax of Feyenoord hebt
- vul maar aan !!
Op vrijwel alles wat je koopt, of waar je lid van bent / een abonnement op hebt, rusten rechten qua naam / logo / woordmerk / beeldmerk e.d.
De IOCH is dus absoluut geen uitzondering qua merkenrechthoudersschap. En wil net als andere merken voorkomen dat er - onterecht - gebruik van wordt gemaakt. Dat doen merken om tal van redenen:
- misbruik / gebruik
- kwaliteit
- commercie
- andere redenen
Een andere reden kan zijn, dat er gewoon andere rechten op rusten, zoals het intellectueel eigendomsrecht. Simpel voorbeeldje: Een art director ontwerpt een logo en bedenkt een naam voor een kapperszaak in de Filmwijk / Almere, The Set. Zelfs als de eigenaar er voor betaald heeft, mag hij het niet verkopen of gebruiken voor een nieuwe zaak, zijnde bijv. een bordeel. Daar was het niet voor bedoeld en zo leidt zowel deze art director als het reclamebureau schade.
En, ook echt gebeurt: de curator wilde de naam en het logo van een failliet bedrijf verpatsen. Vanwege enerzijds de beperkende werking van het intellectuele eigendomsrecht en anderzijds openstaande rekeningen, kon dit worden voorkomen en vond er een doorstart plaats.
Overigens zijn de boetes op misbruik enorm. Je komt niet weg met de opmerking 'ik wist het niet'. Iedereen wordt namelijk geacht de wet te kennen. Van rechts rijden en voorrang geven, tot het niet zomaar kopiëren en dus het merkenrecht.
Wat dat betreft best wel vreemd dat vrijwel niemand het binnen onze club zal aandurven om het HD-logo of Nike-embleem te kopiëren, maar kennelijk wel ons logo. De regels zijn dezelfde.
Laten we hopen dat dit weer wat duidelijkheid schept.